Pengertian Android Lengkap dan Versi Terbarunya

Android Melayu - Android adalah sistem operasi mudah alih (OS) kini dibangunkan oleh Google, berdasarkan kernel Linux dan direka terutamanya untuk peranti mudah alih skrin sentuh seperti telefon pintar dan tablet. antara muka pengguna Android adalah terutamanya berdasarkan kepada manipulasi langsung, menggunakan gerak isyarat sentuh yang longgar setimpal dengan perbuatan dunia sebenar, seperti meleret, penorehan dan mencubit, untuk memanipulasi objek pada skrin, bersama-sama dengan papan kekunci maya untuk input teks. Selain peranti skrin sentuh, Google telah membangunkan lagi Android TV untuk televisyen, Android Auto untuk kereta, dan Android Wear untuk jam tangan pergelangan tangan, masing-masing dengan antara muka pengguna yang khusus. Kelainan Android juga digunakan pada komputer riba, konsol permainan, kamera digital, dan elektronik lain.

Pengertian Android Lengkap dan Versi Terbarunya

Android mempunyai asas dipasang terbesar semua sistem operasi dalam apa jua bentuk. Android telah menjadi yang terbaik jualan OS pada tablet sejak 2013, dan pada telefon pintar itu adalah dominan oleh mana-mana metrik.

Pada mulanya dibangunkan oleh Android, Inc, yang Google membeli pada tahun 2005, Android telah diumumkan pada tahun 2007, bersama-sama dengan penubuhan Open Handset Alliance - konsortium perkakasan, perisian, dan syarikat-syarikat telekomunikasi yang dikhaskan untuk memajukan standard terbuka untuk mudah alih peranti. Sehingga Julai 2013, kedai Google Play telah mempunyai lebih satu juta aplikasi Android ( "apps") diterbitkan, dan lebih 50 bilion aplikasi yang dimuat turun. Pade April-Mei 2013 kajian pemaju aplikasi mudah alih mendapati bahawa 71% daripada pemaju mewujudkan aplikasi untuk Android, dan satu kajian 2015 mendapati bahawa 40% daripada pemaju profesional sepenuh masa melihat Android sebagai platform sasaran utama mereka, yang setanding dengan iOS Apple pada 37% dengan kedua-dua platform jauh di atas orang lain. Pada Google I / O 2014, syarikat itu mendedahkan bahawa terdapat lebih satu bilion aktif bulanan pengguna Android, meningkat daripada 538 juta pada Jun 2013.

Kode sumber Android dikeluarkan oleh Google di bawah lesen sumber terbuka, walaupun kebanyakan peranti Android akhirnya kapal dengan gabungan sumber terbuka dan perisian proprietari, termasuk perisian proprietari yang diperlukan untuk mengakses perkhidmatan Google. Android popular dengan syarikat-syarikat teknologi yang memerlukan bersedia -Diperbuat, kos rendah dan sistem operasi disesuaikan untuk peranti berteknologi tinggi. Sifat terbuka Its telah menggalakkan komuniti yang besar pemaju dan peminat untuk menggunakan kod sumber terbuka sebagai asas untuk projek-projek yang didorong oleh masyarakat, yang menambah baru ciri-ciri untuk pengguna yang maju  atau membawa Android untuk peranti asalnya dihantar dengan sistem operasi lain. Pada masa yang sama, sebagai Android tidak mempunyai sistem maklumat berpusat kebanyakan peranti Android gagal untuk menerima kemas kini keselamatan: kajian pada 2015 membuat kesimpulan bahawa hampir 90% daripada telefon Android digunakan telah diketahui tetapi kelemahan keselamatan unpatched kerana kekurangan sokongan dan kemaskini   kejayaan Android telah menjadikan ia satu sasaran untuk tindakan undang-undang paten sebagai sebahagian daripada apa yang dipanggil "perang telefon pintar" antara syarikat-syarikat teknologi. [Wikipedia]

Versi Android Lengkap

Versi Android bermula dengan rilisnya Android beta pada bulan November 2007. versi komersial pertama, Android 1.0, dikeluarkan pada September 2008. Android dibangunkan secara berterusan oleh Google dan Open Handset Alliance (OHA), yang telah mengeluarkan sejumlah kemas kini sistem operasi ini sejak dirilisnya versi awal .

Sejak April 2009, versi Android dibangunkan dengan nama kod yang dinamakan berdasarkan makanan pencuci mulut dan penganan manis. Masing-masing versi dikeluarkan mengikut urutan abjad, yakni Cupcake (1.5), Donut (1.6), Eclair (2.0-2.1), Froyo (2.2-2.2.3), Gingerbread (2.3-2.3.7), Honeycomb (3.0-3.2 .6), Ice Cream Sandwich (4.0-4.0.4), Jelly Bean (4.1-4.3), KitKat (4.4+), Lollipop (5.0), Marshmallow (6.0) dan Android N yang sampai artikel ini publih belum jelas namanya. Pada tarikh 3 September 2013, Google mengumumkan bahawa kira-kira 1 bilion peranti mudah alih aktif di seluruh dunia menggunakan OS Android. [Wikipedia]
Sorry, the comment functionality to Pengertian Android Lengkap dan Versi Terbarunya temporarily closed. Questions, suggestions or criticism please go to the Contact page.
 

TOP